• Povezanost mišića - od glave do pete



      Jesmo li svjesni da pomicanjem malog prsta na ruci pomičemo i mišiće u bočnoj strani vrata i glave, da napetošću mišića vilice utječemo na položaj vratne kralježnice, a tako i na zdjelicu, da spuštena stopala utječu na položaj koljena, zdjelice, cijele kralježnice, ramena i glave? Veza među svim tim, naoko nevezanim i udaljenim sustavima predstavalja fascija.
      Fascija (ovojnica) je dio vezivnog tkiva koje se proteže i omotava čitavo tijelo. To je kompleks membrana spojenih sa skeletom, koje prenose minimalne tenzije i najmanji segmentalni pomak na čitavo tijelo. Omotava čitavo tijelo.

      Fascije okružuju i omotavaju organe, mišiće i kosti. Fascije koje omotavaju mišiće nazivaju se miofascije. Zajedničko svim fascijama je da grade veliku zaštitnu mrežu koja se nigdje ne prekida i imaju uvijek dva sloja među kojima je tekućina koja omogućuje nesmetano pomicanje i klizanje. Fascije obavijaju mišićna vlakna, mišićne snopiće i sam mišić. Održavanu položaj i smjer vlakana i mišića, zadržavaju kontrakciju mišića u svojim granicama, daju kontrakciji značaj, smisao i smjer, sprečavaju oštećenja i tvore njegov završni dio - hvatište i polazište tj. tetivu. Fascija je vezana i za koštani sustav, ali samo na određenim mjestima. Ti spojevi prenose pokrete i dozvoljavaju svim dijelovima tijela da u sinergiji prate pokrete tj. da sudjeluju u pokretu, jer fascijacije omogućuju pokrete u prvom redu jer se jedna nadovezuje na drugu, bez ikakvog prekida i time se ostvaruje komunikacija najudaljenijih dijelova tijela.

      Upravo ta komunikacija otvara mogućnost sagledavanja mišićno-zglobnog sustava u puno širem kontekstu. Naime, mišić bi se trebao doživjeti na razini sustava, a ne izolirano. Navodim primjer na običnoj, vunom pletenoj vesti. Kada povučeno jedan rub veste, ostali njeni dijelovi će se pomicati prema mjestu povlačenja, Sada zamislimo da u tkanje provučeno čačkalice. Kada povučeno jedan kraj veste, zajedno sa vunom pomiču se i čačkalice. To je jednostavan primjer sinergije tj. cjelovitosti koja se očituje među tvrdim (koštanim) i mekanim, elastičnim (mišićnim) dijelovima tijela. Kada pomičemo jedan dio, međusobnom komunikacijom preko fascije pomiče se i drugi dio tijela. Iz istog razloga se i simptomi u tijelu mogu javiti daleko od stvarnog mjesta povrede, što je apsolutna revolucija u sagledavanju, dijagnosticiranju i liječenju povreda.

      Nekadašnji način (često još i danas uvriježen) je sagledavanje mišića u izolaciji, jedan po jedan. No, mišići se nikada ne kontrahiraju izolirano. Mišići funkcioniraju kao koordinirane vrpce međusobno povezane miofascijalnim tkivom. Mišići se mogu vizualizirati kao da su povezani jednom ovojnicom koja obavija kostur od stopala do glave tvoreći miofascijalne meridijane u tijelu. Ti se meridijani mogu sagledati i na način kako ih prikazuje kineska medicina, samo na 'zapadni način'. Trener ili maser na taj način, vodeći se po tim 'vrpcama' mogu locirati stvaran izvor nelagode ili boli i riješiti ga. Upravo fascije koje se protežu od glave do pete, na stražnjoj su i prednjoj strani tijela, prolaze svim tkivima u tijelu (uključujući i cirkulaciju i organe) mogu nas voditi do izvora problema.

      Pilates instruktori na primjer mogu lakše, uz pomoć anatomske mape miofascijalnih vrpca, odrediti stvaran uzrok nekog problema, gdje je izvor napetosti. Česta zategnutost mišića stražnje strane natkoljenica sada se sagledava kao cjelina, a ne kao izolirana mišićna skupina. Fascija mišića stražnje strane natkoljenice proteže se od stopala kroz stražnju stranu noge kroz jednu stranu leđa, preko stražnje strane vrata, preko gornjeg dijela glave i završava na kostima čela, odmah iznad očiju.
      Pilates vježba 'Leg Circles' mnogima, pogotovo početnicima, teška je pri zadržavanju neutralne zdjelice. Uvriježeno je mišljenje da je tako zbog slabosti leđnih, trbušnih ili mišića dna zdjelice. No, problem može biti u nozi ili ...u vratu. Prateći meridijane fascija lakše se može otkriti izvor nejednakosti u mišićnoj snazi u određenom dijelu tijela i na taj način indirektno djelovati na otklanjanje nestabilnosti u jednom dijelu tijela prateći puteve meridijana (miofascija) do izvora problema.

      Kod izvođenja vježbe 'hundred', ako se radi u konačnoj izvedbi - sa pruženim nogama, pruženim rukama kraj tijela, podignutom glavom i prsima od poda, radi u potpunosti cijelo tijelo, svi mišići su aktivni, od centra tijela prema periferiji – rukama, nogama i glavi, kao i od mišića u centru tijela (core) u dubini bliže prema kostima i oprema površini tijela bliže prema koži.

      Promatrajući tijelo na taj način i klijenti koji prakticiraju Pilates ili bilo koju drugu sportsko-rekreativnu aktivnost postaju svjesniji funkcioniranja svog tijela kao cjeline, a tako i motiviraniji za vježbanje zbog bržih vidljivih rezultata koje nosi takva svjesna povezanost uma i tijela.

      Izvor: www.anatomytrains.com

      Ksenija Tićak, prof. kineziologije,
      Pilates body instruktor
    • Aktivne teme

      filip112

      Operacija zgloba

      Začetnik teme: filip112

      Pozdrav,

      Slomio sam nogu odnosno rub kosti koja spaja podkoljenicu sa čičkom. Operiran sam u ponedjeljak, stavili mi vijak i 2 pločice.

      Last Post By: filip112 01-07-15, 18:26 Idi na posljednju poruku
      bugi

      Definicija - što dalje?

      Začetnik teme: bugi

      Ovako, na definiciji sam već oko 3 mj, u početku sam smanjivao hranu jer sam imao i što smanjivati te povećavao kardio. Neki rezultati su postignuti,

      Last Post By: Argentum 01-07-15, 21:59 Idi na posljednju poruku
      deaa

      Pozdrav :)

      Začetnik teme: deaa

      Ime: Andrea
      Godine: 16
      Visina: 157cm
      Kilaža: 57 kg
      Uvjeti za treniranje: Kod kuće
      Sportovi: rolanje(10 godina),

      Last Post By: deaa 30-06-15, 15:20 Idi na posljednju poruku
      Kreso150

      Whey protein - koji je dobar i jeftin?

      Začetnik teme: Kreso150

      Znaci nakon bacene kante anabolic wheya jer je smece bacen sam u jos vecu dilemu . Trebao bih protein koji je dobar i jeftin . Razmisljam da uzmem taj

      Last Post By: neuk 01-07-15, 22:45 Idi na posljednju poruku
      RyderBB

      Problem s leđima - desna strana je šira, a lijeva zaostaje

      Začetnik teme: RyderBB


      Desna strana je sira a ljeva zaostaje. Pri treningu se pokusavam koncentrirati na ljevu stranu ali ne uspjeva.kada pozovem prijatelja ili se snimim

      Last Post By: RyderBB 30-06-15, 00:36 Idi na posljednju poruku
      dankogrg

      K: Prečku za zgibove

      Začetnik teme: dankogrg

      kupio bih precku za zgibove, ali da je proizvedena u zemljama zapadnog svijeta
      ili domaca u necijoj kucnoj radinosti
      cijena mi nije bitna

      Last Post By: dankogrg 29-06-15, 13:28 Idi na posljednju poruku
      AhmedSW

      Grudni Kos

      Začetnik teme: AhmedSW

      Pozdrav ljudi imam problem sa grudnim kosem, tj izbacena mi desna kost jedno 1-1.5 cm vise od lijeve sad ne znam jesu li to pileca prsa ili sta vec. Nije

      Last Post By: Sky15 28-06-15, 22:42 Idi na posljednju poruku
      Zeha

      Kreatin i kondicija

      Začetnik teme: Zeha

      Pozzz,

      Imam pitanje vezano za kreatin. Mozda ce zvucati malo glupo ali bolje pitati nego se zeznuti.
      Za 2 mjeseca trebam da steknem

      Last Post By: jozo13 02-07-15, 17:08 Idi na posljednju poruku
      nigga_from_the_block

      Kako poboljsati okus whey protein-a ?

      Začetnik teme: nigga_from_the_block

      Kupio sam whey protein okus kolačići - krem , ne svidja mi se malo pa me zanima da li je moguce nekako poboljsati okus ?

      Pozz..

      Last Post By: George St-Pierre 27-06-15, 12:25 Idi na posljednju poruku
      llltwisterlll

      Pomoć pri odabiru proteina

      Začetnik teme: llltwisterlll

      Trebam pomoć pri odabiru proteina.

      Inače pijem whey, kreatin i glukozu poslije treninga (P90X) ili biciklističke ture, a nekad i za doručak

      Last Post By: llltwisterlll 26-06-15, 13:20 Idi na posljednju poruku
      balavac

      Sa kakvom prehranom da dobijem 20kg za par meseci? Koji whey i kreatin??

      Začetnik teme: balavac

      Pozdrav svima. Da li sam prekršio neko pravilo sa ovim naslovom koji će vas navući da uđete u temu?

      Ako ne, onda da počemo.

      Last Post By: alexxx 26-06-15, 21:01 Idi na posljednju poruku
      Juraj125

      Teretana

      Začetnik teme: Juraj125

      Pozdrav! Imam 15 godina i sljedeci tjedan planiram prvi put otici u teretanu. Vec sam procitao puno toga o masi i salu i imam dosta informacija, ali jednostavno

      Last Post By: Emin 25-06-15, 12:52 Idi na posljednju poruku
      Stafeen

      Trening od 2,5 sata

      Začetnik teme: Stafeen

      Pozz, zanima me samo mišljenje o ovome.Treniram 3x nedeljno u teretani i 2-3x kuci.Znači u 3 dana ne mogu kvalitetno odraditi u 1 sat trening.Mogao

      Last Post By: Stafeen 27-06-15, 00:50 Idi na posljednju poruku
      Bumbar

      Plivanje i bildanje?

      Začetnik teme: Bumbar

      Pozdrav,

      imam naviku preko ljeta dosta plivati...e sad ima li netko iskustva kako da maksimalno iskoristim plivanje kako bi povecao misicnu

      Last Post By: alexxx 23-06-15, 14:28 Idi na posljednju poruku