• Povezanost mišića - od glave do pete



      Jesmo li svjesni da pomicanjem malog prsta na ruci pomičemo i mišiće u bočnoj strani vrata i glave, da napetošću mišića vilice utječemo na položaj vratne kralježnice, a tako i na zdjelicu, da spuštena stopala utječu na položaj koljena, zdjelice, cijele kralježnice, ramena i glave? Veza među svim tim, naoko nevezanim i udaljenim sustavima predstavalja fascija.
      Fascija (ovojnica) je dio vezivnog tkiva koje se proteže i omotava čitavo tijelo. To je kompleks membrana spojenih sa skeletom, koje prenose minimalne tenzije i najmanji segmentalni pomak na čitavo tijelo. Omotava čitavo tijelo.

      Fascije okružuju i omotavaju organe, mišiće i kosti. Fascije koje omotavaju mišiće nazivaju se miofascije. Zajedničko svim fascijama je da grade veliku zaštitnu mrežu koja se nigdje ne prekida i imaju uvijek dva sloja među kojima je tekućina koja omogućuje nesmetano pomicanje i klizanje. Fascije obavijaju mišićna vlakna, mišićne snopiće i sam mišić. Održavanu položaj i smjer vlakana i mišića, zadržavaju kontrakciju mišića u svojim granicama, daju kontrakciji značaj, smisao i smjer, sprečavaju oštećenja i tvore njegov završni dio - hvatište i polazište tj. tetivu. Fascija je vezana i za koštani sustav, ali samo na određenim mjestima. Ti spojevi prenose pokrete i dozvoljavaju svim dijelovima tijela da u sinergiji prate pokrete tj. da sudjeluju u pokretu, jer fascijacije omogućuju pokrete u prvom redu jer se jedna nadovezuje na drugu, bez ikakvog prekida i time se ostvaruje komunikacija najudaljenijih dijelova tijela.

      Upravo ta komunikacija otvara mogućnost sagledavanja mišićno-zglobnog sustava u puno širem kontekstu. Naime, mišić bi se trebao doživjeti na razini sustava, a ne izolirano. Navodim primjer na običnoj, vunom pletenoj vesti. Kada povučeno jedan rub veste, ostali njeni dijelovi će se pomicati prema mjestu povlačenja, Sada zamislimo da u tkanje provučeno čačkalice. Kada povučeno jedan kraj veste, zajedno sa vunom pomiču se i čačkalice. To je jednostavan primjer sinergije tj. cjelovitosti koja se očituje među tvrdim (koštanim) i mekanim, elastičnim (mišićnim) dijelovima tijela. Kada pomičemo jedan dio, međusobnom komunikacijom preko fascije pomiče se i drugi dio tijela. Iz istog razloga se i simptomi u tijelu mogu javiti daleko od stvarnog mjesta povrede, što je apsolutna revolucija u sagledavanju, dijagnosticiranju i liječenju povreda.

      Nekadašnji način (često još i danas uvriježen) je sagledavanje mišića u izolaciji, jedan po jedan. No, mišići se nikada ne kontrahiraju izolirano. Mišići funkcioniraju kao koordinirane vrpce međusobno povezane miofascijalnim tkivom. Mišići se mogu vizualizirati kao da su povezani jednom ovojnicom koja obavija kostur od stopala do glave tvoreći miofascijalne meridijane u tijelu. Ti se meridijani mogu sagledati i na način kako ih prikazuje kineska medicina, samo na 'zapadni način'. Trener ili maser na taj način, vodeći se po tim 'vrpcama' mogu locirati stvaran izvor nelagode ili boli i riješiti ga. Upravo fascije koje se protežu od glave do pete, na stražnjoj su i prednjoj strani tijela, prolaze svim tkivima u tijelu (uključujući i cirkulaciju i organe) mogu nas voditi do izvora problema.

      Pilates instruktori na primjer mogu lakše, uz pomoć anatomske mape miofascijalnih vrpca, odrediti stvaran uzrok nekog problema, gdje je izvor napetosti. Česta zategnutost mišića stražnje strane natkoljenica sada se sagledava kao cjelina, a ne kao izolirana mišićna skupina. Fascija mišića stražnje strane natkoljenice proteže se od stopala kroz stražnju stranu noge kroz jednu stranu leđa, preko stražnje strane vrata, preko gornjeg dijela glave i završava na kostima čela, odmah iznad očiju.
      Pilates vježba 'Leg Circles' mnogima, pogotovo početnicima, teška je pri zadržavanju neutralne zdjelice. Uvriježeno je mišljenje da je tako zbog slabosti leđnih, trbušnih ili mišića dna zdjelice. No, problem može biti u nozi ili ...u vratu. Prateći meridijane fascija lakše se može otkriti izvor nejednakosti u mišićnoj snazi u određenom dijelu tijela i na taj način indirektno djelovati na otklanjanje nestabilnosti u jednom dijelu tijela prateći puteve meridijana (miofascija) do izvora problema.

      Kod izvođenja vježbe 'hundred', ako se radi u konačnoj izvedbi - sa pruženim nogama, pruženim rukama kraj tijela, podignutom glavom i prsima od poda, radi u potpunosti cijelo tijelo, svi mišići su aktivni, od centra tijela prema periferiji – rukama, nogama i glavi, kao i od mišića u centru tijela (core) u dubini bliže prema kostima i oprema površini tijela bliže prema koži.

      Promatrajući tijelo na taj način i klijenti koji prakticiraju Pilates ili bilo koju drugu sportsko-rekreativnu aktivnost postaju svjesniji funkcioniranja svog tijela kao cjeline, a tako i motiviraniji za vježbanje zbog bržih vidljivih rezultata koje nosi takva svjesna povezanost uma i tijela.

      Izvor: www.anatomytrains.com

      Ksenija Tićak, prof. kineziologije,
      Pilates body instruktor
    • Aktivne teme

      CroCopHehe

      Prehrana tijekom dana?

      Začetnik teme: CroCopHehe

      Trebaju mi savjeti šta jesti i koliko puta dnevno jesti tijekom dana za misice?

      Viskom sam 193 i imam 80 kg.

      Sta je najzdravije

      Last Post By: CroCopHehe 04-09-15, 12:21 Idi na posljednju poruku
      CroCopHehe

      Kako ukloniti salo i dodat misice?

      Začetnik teme: CroCopHehe

      Pozz evo ja sam novi tu i imam pitanje samo kako da uklonim salo sa trbuha koje izgleda ruzno pogotovo kad sjedim :P

      Kada stojim ne primjeti

      Last Post By: CroCopHehe 03-09-15, 16:01 Idi na posljednju poruku
      agnostes

      Pozdrav

      Začetnik teme: agnostes

      Pozdrav svima,

      Nakon što sam neko vrijeme obilazio forum, odlučio sam se registrirati. Jedno vrijeme sam trenirao i postigao određene

      Last Post By: agnostes 02-09-15, 18:30 Idi na posljednju poruku
      antoniop

      Pozz

      Začetnik teme: antoniop

      Zovem se Antonio i dolazim iz Zagreba. Imam 22 godine.

      U prvom mjesecu sam krenuo sa skidanjem masti, bilo je tu svega ali zadovoljan sam

      Last Post By: antoniop 01-09-15, 18:34 Idi na posljednju poruku
      antoniop

      Dekstroza i mršavljenje

      Začetnik teme: antoniop

      Pozdrav,

      skidam višak masti. Pao sam sa 30% na negdje 18-20%. Koristim whey ujutro i poslije treninga i sada sam mislio ubaciti BCAA i

      Last Post By: antoniop 01-09-15, 21:35 Idi na posljednju poruku
      Krustyy

      Teretana+Nogomet

      Začetnik teme: Krustyy

      Evo od danas sam nakon duge pauze odlučio opet krenuti u gym. Prvo me zanima, pošto smo krenuli svakim danom igrati nogomet, je li uredu da odem u teretanu

      Last Post By: Dinč 03-09-15, 15:48 Idi na posljednju poruku
      Pwnz.

      Što nakon operacije? - Post op. artroskopija

      Začetnik teme: Pwnz.

      10.7 Operiran meniskus u lijevom koljenu. Ozljedu sam vukao dugo,bar 2 mjeseca dok nije operirana.
      Operacija prošla super. Imao sam sreće što

      Last Post By: Pwnz. 31-08-15, 10:36 Idi na posljednju poruku
      Oziris

      Wellness centar TREND Veliko Polje

      Začetnik teme: Oziris

      Ima tko iskustva sa istom?

      Last Post By: Oziris 30-08-15, 02:40 Idi na posljednju poruku
      jovica

      Razlika u broju kcal na dan treninga i dan bez treninga

      Začetnik teme: jovica

      Zanima me jer imate isti kalorijski u dane treninga i ne treninga jer se ipak treningom potrosi dosta kalorija pa bi onda logicno u dane netreninga bilo

      Last Post By: kelly 30-08-15, 21:32 Idi na posljednju poruku
      Ando

      DAA dodatak prehrani

      Začetnik teme: Ando

      Poštovani forumaši,

      dugo nisam pisao po forumu isto tako radi posla i lijenosti nisam se puno bavio svojim tijelom.
      Trenutno još

      Last Post By: kelly 27-08-15, 19:24 Idi na posljednju poruku